Mint minden forgatás esetében, reklámfilmek esetében is szoktak biztosítást kötni. Mire érdemes odafigyelni ilyen esetben? Különbözik-e ez a típusú biztosítás más mozgóképekétől? És mit jelentenek a modul rendszerű csomagok? Összeszedtük, amit a reklámfilm biztosításról tudni érdemes, és kikérdeztük tapasztalatairól Kovács Éva gyártásvezetőt.

“Reklámfilm készítése esetében mindig kötünk biztosítást. Két fontos elem van, amelyre mindig érdemes odafigyelni. Az egyik a balesetbiztosítás, mert – bár szerencsére velem még nem fordult elő, hogy megsérült volna egy stábtag -, de mindenképpen fontos és szakmai kötelességünk, hogy gondoljunk ilyen esetre is. Káresemény pedig minden forgatáson előfordul, ezért mindenképpen ajánlott és praktikus filmbiztosítást is kötni.” – osztotta meg Kovács Éva.

A Showrisk tapasztalata, hogy a legszűkebb keresztmetszet a reklámfilm biztosítások esetében természetesen a biztosítási díj. Reklámfilm biztosítást 70.000 Ft-tól lehet kötni, az átlagos díj 120.000 – 150.000 Ft között között mozog, de előfordul a 250.000 – 300.000 Ft-os biztosítási díj is a több napos, nagyobb költségvetésű, különlegesebb vagy veszélyes jeleneteket tartalmazó reklámok esetében. Létezik olyan konstrukciónk, amely során egy csomagban tudunk biztosítási ajánlatot készíteni keretszerződés jelleggel.

A biztosítási díj minden reklámfilmnél eltér, mivel a biztosítók a kockázatvállalás során figyelembe veszik a forgatás és a projekt körülményeit. Nem mindegy például hogy hány forgatási napról van szó, lesz e bármilyen veszelyes jelenet, pirotechnika, vagy kaszkadőrök. Az is fontos szempont, hogy milyen helyszíneken zajlik majd a forgatás, mivel például egy stadionban történő munka más kockázatokat hordoz mint, ha a Bazilikában vagy egy 12. kerületi századfordulós villában készül a reklám, ahol esetleg értékes műtárgyak is vannak.

Jelentős biztosítási díj csökkenést eredményezhet, ha a gyártó cég úgy dönt, hogy nem szeretne minden felmerülő kockázatra biztosítási fedezetet. Célszerű a projekt kezdeti stádiumában még a költségvetés leadása előtt érdeklődni nálunk arról, hogy a főbb paraméterek alapján körülbelül mekkora biztosítási díjra lehet számítani, így elkerülhető a későbbi meglepetés.

Kétszer ad, ki gyorsan ad

Reklámfilm biztosítások esetében nagyon fontos paraméter a gyorsaság. Itt is érvényes a nagy igazság: Kétszer ad, ki gyorsan ad. Köszönhetően a piaci pozíciónknak ma már 1-2 órán belül is tudunk reklámfilm biztosítási ajánlatot adni akár hétvégén vagy ünnepnapon is. Természetesen minden szempontból jobb ha legalább 1-2 teljes munkanapunk van az ajánlatok összeállítására és beszerzésére, hiszen ebben az esetben sokat javul az alku pozíciónk.

Érdemes előrelátónak lenni. Kellemetlen meglepetést okozhat az is, ha a valamelyik forgatási helyszínnel nem tisztázzuk előre a helyszín tulajdonosa, vagy bérbeadója által kért biztosítás részleteit. Ma már általában minden helyszín ragaszkodik ahhoz, hogy a produkciónak legyen biztosítása a helyszínben okozott károkra. Ha hamarabb nem, ez természetesen a bérleti szerződésből mindenképpen ki kell hogy derüljön.

Reklám vagy játékfilm?

A reklámfilm biztosítások természetesen rövidebb (1 – 3 nap) időszakra szólnak, mint egy nagyjátékfilm esetében, ahol több hétig tart a forgatás. “A forgatáskiesést többször biztosítjuk játékfilmnél, hiszen egy reklámfilm forgatása csupán pár napot vesz igénybe, hosszabb munkánál pedig tudsz azzal kalkulálni, hogy a főszereplő esetleg a forgatás felénél eltöri-e a lábát, vagy összetörik-e a fő játszó autó.” – teszi hozzá a gyártásvezető.

A legnagyobb különbség a kártérítési limitekben és az önrészesedésekben van. A kártérítési limit azt az összeghatárt jelenti, amit egy adott káresemény esetén a biztosító maximálisan kifizet az önrész levonása után. Az önrész pedig az az összeg, amit a biztosító adott káresemény bekövetkezése esetén a kártérítési összegből levon – ez hasonlóan működik, mint a gépjármű biztosításoknál.

Nagyjátékfilmeknél is előfordul, de a veszélyesebb jeleneteket – pirotechnika, légi vagy vizi jelenet, kaszkadőrös jelenet -, tartalmazó reklámfilmek esetében különösen fontos a teljes stábra kötött balesetbiztosítás megléte, beleértve a kaszkadőröket is. Ez a biztosítás kártérítést nyújt a balesetben megsérült stábtag részére, sőt akár napi jövedelem pótló kártérítést a lábadozás idejére.

Szervíz munka esetén…

Egyre inkább jellemző, hogy a nagyobb, külföldi reklámok esetében is a teljes biztosítási csomagot nálunk, a Showrisknél kötik meg a gyártócégen keresztül, hiszen a biztosítási díjak nagyon versenyképesek, a biztosítási szolgáltatások pedig teljes körűek. Természetesen az is előfordul, hogy a külföldi megbízó már megkötött biztosítással együtt hozza ide a produkciót. Ilyen esetben a hazai gyártócégnek a kiegészítő biztosítások megkötése a szerződésben előírt feladat. Ezekre a jogrendszerben levő különbségek és a hazai filmezés speciális helyi viszonyai miatt van nagy szükség. Jellemzően a külföldről érkező produkcióknál meglepetést okoz, hogy nálunk többnyire mindenki a saját cégén keresztül alvállalkozó és nem a produkció alkalmazottja. Ennek a munkáltatói felelősségbiztosítás szempontjából van jelentősége.

“Minden produkcióban egyedi a felállás, nincsen sablon. Van, hogy az egész biztosítást itthon kötjük meg, van, hogy a külföldi partnerek már kötöttek biztosítást a saját stábtagjaikra, ekkor a Showrisk szokott egyeztetni a külföldi cég biztosítási ügynökével. A nagy külföldi gyártó cégeknek például általában már van egy általános biztosításuk, mire felkérnek minket. Ilyenkor csak egy kiegészítő biztosítást kérünk a Showrisktől. Ha viszont nem szervízmunkát készítünk, vagy a biztosításért teljes mértékben mi felelünk, akkor először is, le kell adnunk, hogy hány fős a stáb, van-e benne veszélyes jelenet, játszó járművek, vagy szereplő állatok. Egyszer felmerült, hogy oroszlánnal fogunk forgatni, ami nagyon erősen megnehezítette volna a biztosítást is.” – osztja meg tapasztalatait Kovács Éva.

Mit jelent a modul rendszerű csomag?

A reklámfilm biztosítás több különböző biztosítási fedezetből áll össze. Ezek közül vannak olyan tételek, amelyek kötelező elemei a csomagnak – vagyis a nélkül nem adható ki ajánlat, de vannak olyanok is, amiket ki lehet hagyni a biztosítási díj csökkentése ,esetleg kockázati vagy más szempontok alapján. Nem ritka például a reklámfilmek esetében, hogy a már rögzített forgatott anyagra nem kérnek biztosítást, mivel a technológiának köszönhetően elenyésző lehet annak az esélye, hogy a már leforgott anyag elveszik, károsodik és emiatt újra kelljen forgatni. Ez utóbbi fedezetnek nagy jelentősége van, viszont abban az esetben, ha a megállapodás értelmében a forgatott anyagot külföldre kell kiküldeni, a szállítmányozás alatt sok veszély leselkedik.

Különös káresetek

Az eddigi legkülönösebb kérés, amely a Showrisk felé érkezett az volt, hogy kössünk biztosítást egy nagy képernyős tévére, amit a storyboardban leírtak szerint egy ház harmadik emeleti ablakából dobtak volna ki az utcára. Ez sajnos nem teljesíthető igény volt, mivel az eszköz, illetve kellék biztosítási események legalapvetőbb feltétele, hogy az adott esemény véletlen, váratlan és balesetszerű külső fizikai hatás legyen.

A ShowRisk eddigi fennállása alatt a legkülönlegesebb esemény az volt, amikor elefánttal forgattak reklámfilm jelenetet. A forgatás szünetében az elefánt gondolt egyet és elindult egy kis sétára. A Kálvin tér környékét szépen bejárta a jószág, mire sikerült visszaimádkozni, ráadásul a biztosító képviselője az egészet végignézhette az irodaházuk ablakából… Szerencsére káresemény nem történt.

Miért a Showrisk?

“Sok éve dolgozom együtt a Showriskkel, mert nagyon megbízhatónak tartom a céget. Sokat segítenek a határidők betartásában is: ha nem küldöm vissza időben az aláírt biztosítási kötvényt, akkor rögtön jelzik nekem a hiányt. Szeretem az együttműködésben, hogy ha a külföldi cégnek van már biztosítása, vagy feltesznek nekem valamilyen biztosítással kapcsolatos kérdést, akkor ezt a feladatot továbbíthatom a Showrisknek. Ha egyszer jól beválik egy szisztéma, akkor ahhoz az ember ragaszkodik.” – véli a gyártásvezető.